Kehystystietoutta

1. ÖLJYVÄRITYÖT
2. RISTIPISTO - & KANAVATYÖT
3. TAIDEGRAFIIKKA
4. AKVARELLIT
5. VALOKUVAT
6. HIILI-, LYIJYKYNÄ- JA PASTELLITYÖT
7. VITRIINIT
8. JULISTEET JA KARTAT

9. PEILIT

10. MONEN KUVAN KEHYSTYKSET

1. ÖLJYVÄRITYÖT

 

a) Kangas rullalla.
Yleisesti öljyvärityöt pingotetaan kiilapuille. Avaa kangas ja katso paljonko siinä on pingotusvaraa eli maalaamatonta reunaa. Pingotusta varten sitä tuli olla vähintään sentti, tai mieluusti enemmän. Jos pingotusvaraa on hyvin vähän, voidaan harkita pahville pingotusta. Öljyvärityöt, joissa ei ole lainkaan pingotusvaraa, voidaan joissain tapauksissa kehystää taidegrafiikan tapaan paspalla ja lasilla.

Öljyväritöihin käytetään puisia kehyslistoja, jotka valitaan työn tyylin ja värien mukaan. Listan tulee olla joko tarpeeksi syvä peittääkseen kiilapuut tai sitten niin leveä ettei sivusta katsottuna ensimmäisenä silmään paista takana oleva raakapuu. Mikäli halutaan kevyt ja moderni ratkaisu, on tilakehys hyvä vaihtoehto. Tässä kehystyypissä kehyksen ja pingotetun kuvan väliin jätetään hiukan tilaa. Öljyväritöihin ei tule lasia.

 

b) Valmiiksi kehystetyt öljyvärityöt
On varsin yleistä, että vanhat öljyvärityöt ovat kehyksissä, jotka saavat teoksen näyttämään tunkkaiselta tai muuten nykymakuun sopimattomalta. Tällöin uudelleen kehystämällä voidaan usein saada aikaan merkittäviä parannuksia teoksen yleisilmeeseen. Vanhat kehykset voivat löytää uuden elämän esimerkiksi peilinä. Vanhat kiilakehykset voidaan käyttää uudelleen, mikäli ne ovat riittävän hyväkuntoisia.

c) Levylle maalattu työ.
Pääsääntöisesti levylle maalattu työ voidaan kehystää yksinkertaisesti niin, että levy kiinnitetään teokselle visuaalisesti sopivaan kehykseen. Tämä edellyttää, että levy on riittävän suora.

 

d) Paperille maalattu työ.
Työ kannattaa kehystää tässä tapauksessa lasin alle vitriinin kaltaisesti. Tällöin valitaan kehyslista, jossa on riittävästi korkeutta, että pohjan ja lasin väliin voidaan asettaa sopivan levyinen loittolista korottamaan lasia.


e) Lasille, posliinille tai kaakelille maalattu työ.
Nämä voidaan kehystää pääsääntöisesti kuten levylle maalatut työt. Lasille maalatut työt ovat usein läpikuultavia, jolloin ne voidaan joko kehystää niin, että läpinäkyvyys säilyy, tai sitten työn taustaksi voidaan valita sopivan värinen kartonki. Kuvan eteen ei tule lasia.

 

f) Muut kankaat.
Muita kankaita ovat mm. batiikit, samettikankaat, tyynynpäälliset, verhot yms. Nämä voidaan kehystää pääsääntöisesti kuten kankaalle maalatut öljyvärityöt. Mikäli kangas on läpikuultavaa tai hyvin herkkää, käytetään pingotuksessa valkoista aluskangasta.

 

 

2. RISTIPISTO - & KANAVATYÖT

 

Pingotus vaatii tarkkuutta ja tapahtuu pahville tai kiilakehykselle. Ristipistotöitä voi kehystää useammalla tavalla, joista yleisin on pingotus pahville ja kehystäminen. Lasin käyttö on tässä tapauksessa paljolti makuasia. Mattalasi on usein hyvä vaihtoehto tämän tyyppisille töille. Mikäli työ on muodoltaan jotain muuta kuin suorakaide, esimerkiksi ovaali, käytetään kehystettäessä paspaa sopivan muotoisella aukolla.



3. TAIDEGRAFIIKKA
 

Taidegrafiikan tunnistaa vedosmerkinnöistä, työn nimestä sekä taiteilijan signeerauksesta. Grafiikanlehtiä ei leikata, mutta paspalla voidaan korjata alkuperäisen grafiikanlehden mahdollisia huonoja mittasuhteita. Samaten grafiikkaa ei liimata, koska se veisi niiden arvon. Grafiikkaa kehystettäessä lasi korotetaan irti kuvan pinnasta, tyypillisesti paspaa käyttämällä. Taidegrafiikka, kuten kaikki aidot teokset, kehystetään käyttämällä happovapaita materiaaleja.


Kuva yliaukotetaan niin että sivuilta ja ylhäältä näkyy yhtä paljon paperia ja alas jätetään 0,5 – 2 cm enemmän tilaa niin että vedosmerkinnät näkyvät. Paspan leveys on harkittavissa omien mieltymyksien mukaan, mutta liian ohuet paspareunat näyttävät yleensä epäesteettisiltä. Pieneenkin työhön voi haluttaessa laittaa leveän paspan, jolloin kuva korostuu. Kehykseksi voi suositella joko alumiini- tai puulistaa.

Mikäli halutaan näkyviin grafiikanlehden koko paperi, tai työn visuaalinen ilme sitä muutoin vaatii, voidaan grafiikat kehystää myös vitriiniin. Tällöin valitaan sopivan korkea kehyslista ja lasi korotetaan teoksen pinnasta loittolistalla.

 

Taidegrafiikka kehystettäessä on suositeltavaa käyttää UV-säteilyltä suojaavaa lasia, joita löytyy muutamia erilaisia. Ilman UV-suojausta paperi alkaa kellastua ja värit haalistua valon vaikutuksesta.



4. AKVARELLIT
 

Akvarellin tunnistaa siitä että se on ohut kerros läpikuultavaa väriä maalattuna paperille ja reunat ovat usein epätasaisesti maalatut. Akvarelli kehystetään paspan ja lasin kanssa, ja kehyksissä suositaan työn värejä ja tekstuureja kunnioittavia valintoja. Akvarellipaperit ovat joskus käsityönä tehtyjä, jolloin niissä on kaunis elävä reuna. Tässä tapauksessa reuna voidaan jättää näkyviin kiinnittämällä työ paspan päälle. Lasin korotus työn pinnasta voidaan järjestää esimerkiksi laittamalla ympärille toinen paspa, jonka aukko jättää reunat näkyviin.


5. VALOKUVAT
 

Valokuva suositellaan kehystettäväksi paspalla, joka korottaa lasin irti valokuvan pinnasta. Tämä on tärkeää, koska valokuvapaperi on erityisen herkkää liimautumaan kiinni lasiin. Lasin korotus voidaan tehdä myös pastelli- tai loittolistalla.

 

Hää- ja muissa juhlakuvissa voi harkita ripsilistan käyttöä. Ripsilista on paspan aukkoon tuleva kapea koristeellinen puulista, joka lisää kuvaan arvokkuutta ja juhlavuutta.



6. HIILI-, LYIJYKYNÄ- JA PASTELLITYÖT
 

Tämän tyyppisiä töitä kehystettäessä lasi ei saa missään nimessä koskettaa kuvaa. Tyypillisesti lasin korotus tehdään paspalla tai pastellilistalla. Hyviä paspan sävyjä ovat paperin väriin sopiva vaalea tai graafinen harmaa. Lyijykuntöille sopii usein aluuminikehys mustana tai savunharmaana.

7. VITRIINIT

 

Vitriinikehystyksessä lasin ja taustamateriaalin välissä on runsaasti tilaa, mikä mahdollistaa kolmiulotteisten esineiden kehystämisen. Tämä esine voi olla mitä tahansa, mikä mahtuu kehyksen sisään ja minkä pystyy kiinnittämään turvallisesti ja kauniisti. Kehystettävä esine voi olla vaikka mitali, kummilusikka, pelipaita, nappulakengät, koru, työkalu tai miltei mitä tahansa muuta. Usein esineiden taustamateriaalina käytetään samettipaspaa.



8. JULISTEET JA KARTAT
 

Julisteet voidaan kehystää periaatteessa millä tahansa hyvänsä. Mikäli julisteella ei ole rahallista arvoa tai tunnearvoa, on usein hyvä vaihtoehto liimata juliste taustaansa. Tällöin juliste voidaan myös laminoida, jolloin lasia ei tarvita. Tällä tavoin tehtyyn karttaan voi vaikkapa kiinnittää nuppineuloja.

 

9. PEILIT

 

Peilit voidaan tehdään miltei mihin hyvänsä mittasuhteisiin, ja kehyslistan voi valita vapaasti, kunhan lista vain jaksaa kantaa peilin painon. Usein peileihin sopii näyttävämmät puiset kehyslistat. Peileihin voidaan tehdä myös fasettihionta, jolloin peilin reuna taittaa heijastusta hienovaraisesti. Erittäin suuriin peileihin suositellaan taustalle turvakalvoa, joka estää vaarallisten lasinpalasten irtoamisen, mikäli peili riikkoontuu.

 

10. MONEN KUVAN KEHYSTYKSET

 

Moniaukkoisella paspalla voidaan samaan kehykseen sijoittaa siististi useita eri kuvia. Kuvien määrällä ei periaatteessa ole ylärajaa, ja kuvat voivat olla myös eri kokoisia. Kuvien asettelulla voidaan luoda myös efektejä. Kuvat voidaan esimerkiksi koota sukupuuksi.